Friday, January 4, 2013

Zaman Sekolahku....

Assalammualaikum...minggu ni rasenye semua ibu bapa dalam mood hantar anak ke sekolah, settlekan hal2 sekolah...as parent, takdela merasa lagi...cume thn baru ni niat nak hantar amani ke taska tercapai...alhamdulillah baru 2 hari dh ade nampak perubahan die terutama tentang berkawan dan belajar....tu nanti sambung entry lain ye...ni nak share zaman sekolahku...mengimbas2 kembali zaman sekolah kadang2 buat diri sendiri tersenyum...

aku memulakan zaman sekolah die tadika kemas bawah di bandar seremban..sebabnye dekat dengan ofis ayah aku...teringat lagi dengan kain baju kurung pink, baju pun pink cair ade logo kemas...pagi ikut ayah ke ofis, tgh hari duk ofis ayah, kekadang duduk umah kawan die yg ade anak satu sekolah...tp sekolah 6 bulan je...tak ingt sebab ape berenti...maybe sbb bosan, sekolah jauh...12 km dr rumah...tp sebenarnye bosan sbb kat rumah dr awal lagi arwah mak dah mengajar kitorg...so, bnk benda yg dh tau & along pun tadika sethn sebelum, so bnyk belajar dr buku2 die...

zaman sekolah rendah aku bermula di sekolah rendah kebangsaan king george v, orang2 panggil sekolah kgv...aku dlm kelas 1 melur...guru kelas pn maimunah...zaman aku darjah 1 ade lg bangunan sekolah papan, yg sekarang dh jadi padang...merasa jugak la kat sekolah papan...tak ingt sangat kawan2 aku tp yg aku ingt aku berkawan dengan noor eizza, skrg dh keje kat petronas...alhamdulillah aku bukan anak yg suke menyusahkan mak ayah...hari pertama lepas ayah hantar die blh balik sbb aku rase aku boleh je nak sekolah & uruskan diri sendiri...kenangan paling suspen bile periksa akhir tahun, aku dpt no 12, skali balik mak aku cek, banyak jawapan aku yg betul cikgu tak tanda...almaklumlah, cikgu tu dh nak pencen dh...lepas dibetulkan, aku dapat no 1...darjah 2 masuk kelas 2 dahlia...ramai lagi kawan2 yg still lagi contact...tp 1/2 thn je...lepas tu pindah sekolah taman selasih dekat gombak...time darjah 2 ni pun periksa dapat no 1...sampai la darjah 3 sekolah kat situ tp 1/2 thn jugak...sebabnye lepas tu masuk balik sekolah kgv...time ni masuk kelas 3 raye...jumpe balik kawan2 yg lame...ade yg sekelas ade yang tak...alhamdulillah dpt no 1 jugak la...then sampai la darjah 6, semua kelas raya...sepanjang sekolah rendah tiap2 tahun merasa la pegi hari penyampaian hadiah...muka ayah aku mmg femes time ni sbb aku ngan along slalu je ade tiap2 tahun...bangga mak ayah aku...

lepas dpt upsr dgn keputusan yg membanggakan mak ayah, aku pun masuk ke sekolah menengah kgv di bandar seremban...same je ngan along pun...die dh masuk dulu la...then duduk asrama....hari nak masuk asrama jiran aku hantarkan, dh arwah pakcik tu...naik land rover polis sbbnye ayahku mane ade kereta...kemana2 dengan moto je...merasa duduk asrama dlm 4 bulan je...sbbnye ade insiden yg semua warga asrama tak boleh lupe, histeria...along beria nak keluar sbb die penakut & tak blh belajar die kate...so ayah keluarkan aku skali...berulang la ke sekolah dengan bas awam...pegi blk naik bas..sampai timing bas pun dh ingt....alhamdulillah dapat habiskan sekolah dengan jaya...biasa la kalau ade buat2 nakal tapi dengan kawan2...takdela sampai susahkan hati mak ayah...ponteng kelas pun ade tp tu kalau cikgu takde, dari kelas kosong baik kite balik je...buat ape nak tunggu...pangjang lagi nak cerita tp tak larat nak menaip...ti sambung ek...

No comments: