Tuesday, September 9, 2014

Proses Beli Rumah (Part 1)

Alhamdulillah rezeki kami dimurahkan tahun ini... dapatla kami membeli rumah yang agak selesa untuk kami sekeluarga... proses pembelian rumah ni tak semudah yang kita jangka...untuk yg dah biasa mungkin mudah...tapi untuk yang tak tau apa2 macam aku memang rase macam banyak prosedur... aku pun sendiri tercari-cari banyak info kat internet untuk mengelakan ditipu... Yela, pada aku ni benda besar dalam hidup aku...





Untuk orang-orang yang macam aku, membeli aset dari hasil titik peluh sendiri memang terasa sangat kepuasan nya...Jadi aku terpanggil nak share dengan yang nak tau sikit2 untuk dijadikan panduan...especially berapa down payment, lawyer fee, valuation fee etc...





Bermula dengan pencarian rumah yang berkenan di hati...sebelum tu sila cek dengan bank anggaran loan yang layak dipohon atau dlm erti kata lain kalau apply boleh lepas la...ikut gaji dan kemampuan masing-masing...Untuk kami yang pada mulanya nak memilih landed property terpaksa ditukar sbb rasenya kalau area kl ni mmg tak mampu la...kalau mampu maksudnya jauh sikit dari area kl yang mane jauh dari tempat kerja...





So kami fokuskan ke rumah apartment...terpulang sama ada nak combine suami+isteri atau tidak...kami memilih taknak combine...sbb mana tau ade rezeki nak cari rumah untuk investment pulak... dan kami tak rase perlu nak bayar terlalu mahal walhal boleh invest kat tmpt lain...Bile dah dapat anggaran rumah yang kami fokuskan, kawasan juga main peranan penting...





Untuk kami yang memang sukakan kawasan yang nampak damai dan selesa plus banyak kemudahan dan dekat pulak dengan office, kami memilih beberapa kawasan iaitu cheras dan kajang lagipun kami orang selatan...lebih dekat nak balik kampung...mula2 kami pun macam tak tau nak focus macam mana...tapi lepas berbincang lebih lanjut baru kami nampak apa yang kami mahu...





Bermula pencarian di internet...rambang mata sebab itu ok, ini ok...itu cantik, ini cantik...lepas dah pilih beberapa rumah kami call nombor2 yang tertera untuk datang view...bile dah dating view baru kite nampak gambaran yang lebih jelas...ada lebih kurang dalam 3 rumah yang kami view termasuk kawasan sekali...nak ambik feel suasana die...



Setelah buat pilihan, bermula la episod pembelian... kami memilih di BTHO, Cheras... Sebab-sebab dia:
1. keluasan
2. pelan rumah (suka yang nampak luas & takde blok2)
3. suasana dan kawasan persekitaran
4. depan masjid, sebelah sekolah & taska



Ok, lupe nak mention...ni proses2 untuk beli rumah atas tangan...means secondhand la...untuk rumah baru mungkin prosedur die lebih mudah... itu aku tak berapa arif... lepas je dh setuju nak beli, terus kena pergi jumpa agent untuk booking... booking rumah 3% (ni normal prosedur la selalunya)...bergantung perbincangan dgn agent @ owner rumah...kalau dapat beli direct dgn owner mungkin lagi bagus...



Lepas bayar booking dengan agent, dalam tempoh 2-4 minggu kena cari loan...means bank2 yang willing nak bagi loan...agent ade la bagi beberapa banker untuk call...untuk yang rajin boleh cari sendiri...macam aku prefer dua2...agent ade bagi + aku ade cari sendiri...search for the best la katakan... setiap bank bagi rate yang berbeza...aku beli rumah hari tu sebelum blr naik...Alhamdulillah...mase tu cimb offer 4.9%, public 4.4%, rhb 4.8% dan mbb 4.3%...yg mbb ngan rhb tu aku cari sendiri...so aku pilih mbb...



Bila dh agree dgn bank tu kena sign agreement...mbb charge rm200+rm10...bukan bayar direct time tu...die auto debit...tu untuk yuran proses...kemudian urusan lawyer...kena bayar balance 7% dan lawyer fee...aku hari tu pakai 2 lawyer sbb ade sikit miscommunication...owner rumah tu lawyer so die nak pakai lawyer die...padahal sepatutnya aku yg pilih...tp sbb bile lawyer call kate dokumen dah siap, aku malas nak pening2..so ok jela...lawyer fee tu kena tengok betul2...aku kan penyibuk...setiap detail dalam quotation die aku nak tau...yela, term2 lawyer ni aku mane paham...bukan bidang aku...mula2 quotation lebih kurang dalam rm6k++...bile dah betul2 discuss ngan lawyer, jadi rm4.5k saje..kan?...kalau aku tak menyibuk burn camtu je duit...tu baru duit untuk lawyer spa...ok, lupe nak mention, ni anggaran untuk pembelian rumah rm200k..die ade rate anggaran die ikut harga rumah...



So, dalam masa yang same bank jugak akan hantar evaluator die untuk evaluate rumah...kat situ ade fee jugak tau...macam aku charge untuk revaluation tu RM800...then bile report revaluation tu siap, die akan submit ke bank & copy untuk kite...dalam masa yang same, lawyer bank akan siapkan dokumen untuk loan...ade charge lawyer kat situ...lagi mudah sebenarnye pakai satu lawyer..tp kes aku sbb miscommunication jadi 2 lawyer la...lawyer spa dan lawyer bank...untuk lawyer bank charge die rm4k...then ade charge mrta (insurans) rm2775...then tunggu la prosedur dorg siapkan transfer milik semua tu..semua ambik masa dalam 4-5 bulan...bukan sekejap tau... tu pun sebab aku ni penyibuk, aku rajin call & push dorg...kalau tak mau lagi lambat sbb kes aku ni rumah dah pecah strata, then first owner rumah tu kena lelong...second owner which is owner yang aku beli ni tak transfer nama lagi sbb die pun beli cash...so direct nak buat transfer nama dari owner first kepada aku terus...



So, kat sini aku nak summary kan supaya senang nak anggarkan berapa duit nak kena ade...


1. Booking 3% dari harga rumah
2. Loan lulus, kena bayar lagi 7% dan lawyer fee spa RM4.5k
3. Yuran proses loan RM200+RM10
4. Lawyer fee bank RM4k
5. Insurans MRTA RM2775
6. Revaluation fee RM800



Atau boleh la try calculate roughly at sini Lawyer Fee Calculator atau boleh tgk jadual die Lawyer Fee rates
Ni pulak untuk calculate monthly repayment Monthly repayment calculator



Hopefully ni dapat membantu...ok mesti korang terfikir takkan tak boleh keluar epf kan?...of course la boleh...tapi macam kes aku kena pakai duit sendiri dulu...mane nak cari tu pandai2 la sendiri... epf boleh keluar lepas semua dokumen dah siap...aku dapat keluar lepas dah siap transfer milik yang mmg legally kat pejabat Tanah...bila dah submit tu tertanya-tanya, bila dapat... macam biasa pegawai kwsp cakap dalam tempoh 15 hari...tapi aku hari tu dokumen semua lengkap...3 hari dah dapat duit terus bank in ke akaun... untuk pengeluaran kwsp refer kat sini Pengeluaran KWSP

Then bile pulak dapat kunci...kunci rumah kite akan dapat lepas bank dah release duit kepada owner...then lawyer akan bagi kunci dengan segala-gala bil sebagai bukti takde tunggakan atas rumah tu...salinan bil2 tnb, bil maintenance, bil indahwater etc...

No comments: