Monday, May 17, 2010

Hari Guru...

Selamat hari guru untuk semua guru-guru...tak kire la yg pernah mengajar aku atau pun tak...epecially yg penah mengajar aku...arwah pn maimunah, pn rosmaniza, pn hamidah, arwah pn aminah, cikgu azhar hashim, mrs jaswant singh, pn rosmawati, pn mazwin...ramai jugak cikgu2 yang masih aku contact sampai sekarang...almaklumlah, family aku ni suke berpindah randah...rasenye sek ren 3 kali la aku pindah sekolah...then lecturer2 aku kat matriks sampai la kat uitm...tp seingt aku 2 org yg betul2 bagi kesan dlm hidup aku yg buat aku btul2 kadi org...actually aku ni bukan la dr kategori yg nakal n suka buat hal...kire type baik la kat sekolah...untung mak ayah aku dpt aku sbg anak...chewahhh...semua ilmu yg aku dpt mmg btul2 aku hargai...2 org yg aku maksudkan td ialah mrs jaswant singh mase aku standard 6...dgn die baru aku btul2 belajar english...kalau tak mmg teruk la english aku...tp alhamdulillah...time upsr tu aku dpt 4A...

then sorg lg ialah pm arun...die antara lecturer yg paling digeruni la...majoriti takut sbb dorg kate die suka failkan student...die mengajar aku kat uitm utk paper part4, far400....paper yg student paling kecut...n utk pertaman kalinye aku fail paper...seumur hidup tak pernah aku fail...tp mmg salah aku pun...mula2 tu rase upset sgt2...then bile aku pikir2 balik, mmg salah aku sbb tak belajar btul... "accounting is not as simple as abc that you can memorize without you understand that"...huhu ayat power die...before2 ni majority student akan menghafal, terrorkan blh hafal account..secara tak langsung semua student akan buat mcm tu...

then bile fail, next sem aku ambik lagi paper tu dgn die...kawan2 aku yg lain semua dh lari pilih lecturer lain...siap kena perli lg dgn die..."you tak takut fail lagi ke bile ambik dgn i..." power kan ayat die...macam nak bagi aku fail lg jer...but aku balas blk 'no, this time i dh ready nak belajar ngan pm.."...die kate ok n lets see...then every class die wajib kena bawak text book, 1 company punye annual report, accounting standard...mula2 tu rase bnyk nye benda nak kena bawak kalau masuk kelas die...lambat 1 minit pintu dh tutup...suka hati la nak masuk ikut tingkat ke, ape ke...kalau class kat level 3, pikir sendiri la cemane nak masuk...hehehe, tak ke jadi tarzan namenye...then kalau assignment salah, terus die campak keluar tingkap...ambik sendiri la kat bawah...n kalau presentation kat depan majority akan nangis tak tahan ngan soalan die yg bertubi-tubi cam peluru...

but second time aku ambik dgn die, baru aku realize semua benda yg diajar tu perlu...aku ingt ayat die, akaun tak boleh lancar...aku kena paham komsep n teori die...n benda tu yg aku pegang sampai sekarang...skrg aku realize sangat2 ape yg pernah die ajar aku...yg boleh buat aku success skrg...kalau jumpe die mmg aku nak wish thanx bnyk2...sbb die la aku phm bidang ni dgn lebih mendalam...

3 comments:

musang berjanggut said...

Kata seorang guru kepada Perdana Menteri...Guru dulu fokus kepada kerjaya sebagai pendidik semata2...
Tak macam kebanyakan guru sekarang yang lebih kepada material semata2...
Balik sekolah de plak keje part time lain...Cam ne nak lahirkan pelajar yang betul2 berjaya didunia dan akhirat???!! Izham A.Rahim di Ghaplahjingga.blogspot.com

abang bro EL said...

guru dulu dengan sekarang jauh bezanya...kalau dulu DISIPLIN memainkan peranan penting...sekarang tak tau ler...apa pun beban guru bertambah dari masa ke semasa...
bukan profesion guru jer yang problem...profesion lain pun sama gak...rasanya nak cari yang berkualiti satu dalam seribu camtu...

p/s: hello musang berjanggut... siap promote blog hang kat sini ?huhuhu...

eYe said...

hihi...tu la pasal...skrg cikgu sibuk nak cari side income je...taknak ajar kelas tambahan free lg dh...