Monday, May 10, 2010

Hari Ibu



start dr hr jumaat bile bukak je fb ramai yg wish selamat hari ibu...ye, semlm semua org menyambut hari ibu...aku?...bile teringat2, buat aku sedih...aku dh takde mak...hr tu 1 may genap 1 thn mak aku pergi meninggalkan kitorg semua...then pd 1 may hr tu aku gagahkan juga diri walaupun penat masih tak hilang lagi utk balik ke seremban...aku melawat arwah mak, walaupun sekejap tp hati aku puas....sebagai anak, kadang2 terasa bnyk sgt salah & silap aku...tp yg membuatkan aku puas hati sgt2 sbb aku berpeluang menjaga mak masa die sakit terlantar di hospital...2005, first time mak masuk wad...keadaan die teruk sgt...so, kitorg sepakat nak hantar die ke hospital...puas pujuk2, tp kena marah jer la jawabnye...then aku janji, aku sendiri akan jaga die kat sana...aku tak tinggalkan die sorg2...almaklumlah, mak ni penakut skit...pada masa tu along n idin tengah final exam...izi baru je register semester baru...so, tinggal la aku sorg2...nak bergilir pun takde yg ganti...

mak warded pukul 12.30 mlm...time tu sunyi sgt kat hospital...then bile warded, bilik semua penuh, n mak diletakkan kat tengah2...maklum jela kat gov hospital...aku tau mak tak selesa, tp aku cuba pujuk die...then malam tu bile doktor masuk kan ubat, mak terus tak tahan nak buang air...die tak blh nak bgn, then kat situ jugak terlepas...mak malu btul time tu....die kate nanti susahkan nurse...aku ckp, "takpe mak, nanti angah bersihkan"...aku mencari2 mop, tp tak jumpe...then dengan tisu jer aku lapkan...aku cari kerusi roda sbb nak angkat mak sorg2 mmg tak larat...then aku bawak mak ke toilet...cuci n bersihkan ape yg patut, n biar die tido...aku yg tak dpt lelapkan mata...

then esok pagi2 baru ade doktor dtg utk check up....aku belikan mak pampers utk mudahkan die buang air...then lepas doktor check up, aku siap mandikan mak, aku balik sekejap nak ambik ape2 barang yg patut...mak pun dh dpt transfer tmpt yg lebih selesa...macam tu la rutin aku selama 1 minggu...dr malam jaga mak, pagi lepas dr check up, blk rumah basuh2 ape yg patut n tido sekejap...pukul 12 pergi hospital balik bawakan makanan utk mak, sampaila mak dh boleh keluar...penat tp aku puas sbb aku yg mandikan die, basuhkan kencing n berak die, suapkan die makan n semuanye la...

then thn 2006 n 2007 tu mak ade masuk wad lg, tp aku tak terasa penat sbb masing2 dh ade...so kitorg adik beradik gilir2 jaga mak...aku bersyukur sgt sbb kami adik beradik sama2 jaga mak...semuanye penah merasa, even adik aku yg lelaki pun sanggup mandikan mak...cume yg buat kami agak terkejut sbb mak pergi bukan waktu die sakit...die pergi dalam keadaan sihat, waktu duduk kat kerusi sambil berborak dgn anak...cuma aku jer yg takde waktu tu sbb aku dlm perjalanan ke johor...

bile mengingatkan hari ibu...aku rasa sayu sgt...walaupun aku ade ibu mertua skrg tp masih tak sama dgn mak...aku wish jugak kat ibu mertua aku yg aku panggil mak, tp mak kandungku takkan ade pengganti...al fatihah utk arwah mak...semoga die aman di sana dan ditempatkan dikalangan org2 solehah....amin

2 comments:

maizikeem said...

kita buat mana yang termampu sebagai anak...banyakkan doa semoga rohnya dirahmati Allah. Alfatihah buat mama...

eYe said...

tu la k.ita...tp everytime bile blk rumah for sure nak nangis sbb dh tak dengar lg mulut bising arwah...